Amikor Istent kivesszük az egyenletből

Meghökkentően alacsony felépítésű autó gördül a sztrádán, menő, trendi, meg minden, de egy átlagembernek roppant kényelmetlen ki-, beszállni. Érthetetlen, miért készítenek a tervezők ennyire mélyen ülő kocsikat. 
Apró dudorok borítják a cipő talpát. Ez is furcsa, minek? Színes, vidám darabról van szó, rajta virít a divatos márka jele is, mégis kényelmetlen a járás benne, minimális stabilitást nyújt, ráadásul kopog az aszfalton.
Egészen különleges állat bámul vissza az állatkerti kifutóban. Pöttyös, vagy inkább foltos, a nyaka viszont több méteres. Furcsa, hogy a természet ilyen felelőtlenül bánt el vele. Növényevőként ezzel a magassággal még el sem tud rejtőzni eredeti élőhelyén, Afrikában. 

Megannyi kérdés, és még több furcsaság. Persze csak akkor, ha eltekintünk a fent említett példák lényegi részétől, hogy nem véletlenül néz ki úgy egy sportkocsi vagy egy futballcipő, kialakításuk célratörő tudatosságra utal. De említhetjük a zsiráfokat is, akik korántsem olyan elveszett állatok a szavannák világában. Ha egy tárgy, élőlény, de tulajdonképpen bármilyen dolog milyenségét úgy vizsgáljuk, hogy figyelmen kívül hagyjuk a célját, funkcióját, küldetését, érthetetlenné válik, zagyva kuszaság lesz belőle. Mint az olyan színtisztán tudományos tényeken nyugvó kutatásoknak is lehangoló kicsengésük lehet, amelyek, kísérletet tesznek arra, hogy összefoglalják, mit is lehet biztosan tudni a történelmi Jézusról, és milyen tények bizonyítják létezését, életútját.

Olyan írások születnek ilyenkor, amelyek arról szólnak, hogy Jézus galileai zsidó vándortanító, gyógyító, és ördögűző volt. Viszonylag nagy számú követőre tett szert, akiknek egy része a Messiást látta benne. Amikor Jeruzsálembe zarándokolt, letartóztatták, és Pontius Pilatus parancsára keresztre feszítették. Követőinek egy része Jézus kereszthalálában a bűnök bocsánatához szükséges áldozatot láttak. Ezután kezdték el a kereszténység alapvető tanításait kidolgozni.

Mindez azt sejteti, hogy az ördögűző vándortanítónak halála után semmi köze nem volt egy olyan szellemi hatás kialakulásához, amely sok-sok millió embernek változtatta meg az életét, adott belülről fakadó erkölcsi fejlődést, hogy csodák, gyógyulások ezreit jegyezték fel, amelyek nagyrésze nemcsak mendemondák alapján került a köztudatba, hanem tényszerűen bizonyítottak. Hogy szentek tucatjai a mai napig romlatlan testtel nyugszanak sírjukban. Egy olyan máig tartó szellemi hullámverésről beszélünk, melynek kialakulása nem elsősorban követőihez, hanem legfőképpen egyetlen személyhez, annak forrásához köthető.

Le kell szögezni, ha szellemi dolgokat vizsgálunk, azt értelmetlen az amúgy műszerekkel kimutathatatlan Teremtő Isten kihagyásával tenni.

Pont ettől csodálatos ez az út. Nem alulról építkező elemekből áll össze a megváltozott élet, hanem felülről valósul meg. Szabályai nem ismerhetők meg kizárólag intelligenciával és értelemmel. Ezek isteni eredetűek, és kizárólag az emberi szellem és lélek átalakulásával tárulnak fel maradéktalanul. És ha ez meg is történik, a megszerzett tudás csak korlátozottan adható át másnak, mert egyedi ösvény vezet el hozzá, mindenkinek a sajátja.

A szellem ügyében végzett tudományos vizsgálatok igy csak feltételezésekkel teli spekulációk maradnak, az értelem olyan foghíjas próbálkozásai, melyek érdekesek lehetnek, de ugyanazzal a lendülettel el is terelhetik a fókuszt a lényegről: a mindenség soha meg nem született és soha el nem múló forrásáról. Mert Istent nem lehet kihagyni ebből az egyenletből. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

János evangéliuma 1.

Az önátadás jutalma

Kötéltánc