Az egyik legtökéletesebb fohász működése

A Jézus-ima a legtökéletesebb fohászok egyike. Ahogy írják, általa nem úgy leszünk elégedettek, hogy megkapjuk mindazt, amit akarunk, hanem maga az imaforma tesz legbelül elégedetté annyira, hogy megfeleljen az, amit kaptunk az élettől. Egészen más megközelítés. Ez a szív imája, mely kellemes, bizsergő érzéssel járhat. Következzen a bővebb - a hagyományok szerint bibliai eseményeken alapuló - Jézus-ima misztikus értelmezése. 


A vak Bartimeus meggyógyítása

👉Azután Jerikóba értek, és amikor Jézus tanítványaival és nagy sokasággal kifelé ment Jerikóból, egy vak koldus, Bartimeus, Timeus fia ült az út mellett. Amikor meghallotta, hogy a názáreti Jézus az, így kiáltott fel: Dávid Fia, Jézus, könyörülj rajtam! Többen is rászóltak, hogy hallgasson, ő azonban annál inkább kiáltozott: Dávid Fia, könyörülj rajtam! Jézus megállt, és ezt mondta: Hívjátok ide! Odahívták a vakot, és ezt mondták neki: Bízzál! Kelj fel! Hív téged! Ő pedig ledobta felsőruháját, felugrott, és odament Jézushoz. Jézus megkérdezte tőle: Mit akarsz, mit tegyek veled? A vak ezt mondta: Mester, hogy újra lássak. Jézus pedig így szólt hozzá: Menj el, a te hited megtartott téged. És azonnal visszanyerte látását, és követte őt az úton.
 
A fenti és más történeteken alapulva a következő bővebb imamondat alakult ki az elmúlt évszázadok alatt:

"Uram, Jézus Krisztus, könyörülj rajtam, bűnösön!" 

Uram, Jézus Krisztus - Ez a kezdés rögtön elhelyezi az embert az isteni hierarchiában. A gyakorló tisztában van azzal, hogy létezése túlmutat a véletlenszerűségen, amit a legtöbben sorsnak hívnak, sokkal inkább elrendeltetés, melynek forrása kívül van minden láthatón. Élete ugyan bizonyos mértékben a saját irányítása alatt áll, a kereteket azonban a mindent átható isteni értelem szabja meg. Ennek a végtelen tudatnak, erőnek, csodának az általunk elérhető csúcsa Jézus Krisztus. Ő az, akinek jótékony hatására a sorshatárok elmozdulhatnak. Minden más hasonló törekvés visszaélés az isteni törvényekkel, ami később biztosan visszaüt valahogy. Ez valós veszélyeket jelent, melyekről itt és itt lehet olvasni. 

könyörülj - A könyörületre, az érdek nélküli megbocsátásra csak az képes, aki látja és felismeri a másik nehézségeit, mégsem akar a helyzettel visszaélni. Nem célja, hogy kölcsönösségen alapuló "üzletet" kössön a másikkal, mert egyrészt nincs szüksége rá, másrészt tisztában van a közöttük lévő különbségekkel. Míg mi szenvedünk, aggódunk, félünk és bizonytalanok vagyunk, addig Ő a kerek egész, a tökéletesség. Tudja, hogy ebben a helyzetben csak az isteni megbocsátásra adott emberi belátást kaphatja viszonzásul, az isteni szeretetre érkező emberi katarzist, mely azonban életeket formál át, tudatot változtat meg. Mert az isteni törekvés mégsem marad hatás nélkül, és ha mi jobbá válunk, már magunk is képesek lehetünk arra, hogy átadhassunk néhány morzsát másoknak a nekünk juttatott szeretetből. A könyörületesség isteni eredetű tulajdonság, a hagyományos evolúcióelmélettel nem lehet megmagyarázni, és gyakorlása az emberi élet egyik legnemesebb cselekedetei közé tartozik. 

rajtam - Meghatározó, kinek kérjük az isteni beavatkozást, imánk szólhat magunkért, de irányulhat mások felé is. Nehéz helyzetben lévő embertársaink részére kezdeményezett fohászunk minden bizonnyal nem marad hatás nélkül, de annak mértékét, illetve módját ezúttal is főleg az isteni akarat határozza meg. Egyes vélemények szerint, ha egy  megrögzött, a segítség minden formáját elutasító emberért könyörgünk, imánk jótékony hatása visszaszállhat ránk, a belefektetett szellemi energiánk nem párolog el a semmibe. 

bűnösön - Ez nem feltétlenül egy konkrét bűnre utal, hanem az egész emberi létezésre. Nem tudunk kitérni ugyanis a hibák elől, jelenlegi tudatunk tökéletlensége tévedések hosszú sorát hozza magával. Mert ugye gyümölcséről ismerhető meg a fa, és a körülöttünk kialakított világ mindennél jobban mutatja, milyenek vagyunk. Sajnos jelenlegi állapotunkban mindössze arra vagyunk képesek, hogy a fejlődésbe vetett hit és a többre vágyás végül háborút, válságot, betegségeket és szenvedést idézzen elő. Egyéni szinten pedig az emberi élet kettősségével és végességével kell számolnunk. Érzéseink mulandóak és változóak, a szeretet után ellenszenv, szélsőséges esetben gyűlölet jöhet, majd az egész eltűnik, hogy átadja a helyét egy újabb érzelmi hatásnak. A kör végtelen, és csak egyetlen személyesen megélhető módja van a valódi szabadulásnak. 

Érdemes beszélni mindezek mellett a Jézus-imához kapcsolódó néhány személyes tapasztalatról. Ahogy bővül a fohász, és kialakul Jézus terjedelmesebb megszólítása, a Szent Nevet egyre több más kifejezés veszi körbe. Így akármennyire is igyekszünk átéléssel forgatni elménkben a mondatot, Jézus Krisztus neve viszonylagosan mégis hátrébb szorul, ez pedig csökkenti az erejét. Érdemes tehát megfontolni, hogy minél rövidebb, tömörebb imát használjunk. Ezt erősíti az a felismerés is, hogy barátainkkal mindig a lehető legtermészetesebb, legközvetlenebb módon, beszélgetünk. Így ha már a szívben megjelent a pezsgés, és szinte valóságosan érezzük Jézus Krisztus jelenlétét, biztosan elég a rövidebb változat is:
Jézus Krisztus, könyörülj rajtam! 
vagy csak 
Jézus Krisztus 
vagy csak 
Jézus

A bejegyzés elején említett bibliai történet két főszereplője Jézus és egy vak ember volt, majd a hit, valamint a kitartás csodás gyógyulást hozott. Miért kételkednénk abban, hogy ha a mondattá bővített Jézus-imát forgatni kezdjük az elménkben, az válasz nélkül marad?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A mennyei építőmester

Ítélet más vallások felett

Kezdők szerencséje