A keresztény létra helyreállítása (2.)

"A vallásokban közös, hogy el akarnak jutni Istenhez. Egy hatalmas erőhöz, egy alkotóhoz, egy természetfeletti lényhez, és ehhez különböző technikákat találnak ki. Áldozatokat mutatnak be, a testükkel különböző gyakorlatokat végeznek, hogy valahogy az ember kapcsolatba tudjon lépni az Istennel, a természetfelettivel. Ez minden vallásra jellemző, kivéve a kereszténységet. A kereszténység az egyetlen vallás, amely kimondja, nem nekünk kell eljutni Istenhez, Ő jutott el hozzánk Jézus Krisztusban."

Az idézet egy hazai egyházi vezető előadásából származik, melyben összefoglalta a keresztény hit esszenciáját. Majd így folytatja:

"Minden vallásalapító arról beszélt, hogy hogyan lehet eljutni Istenhez. A buddhisták is, a mohamedánok is, a zsidók is. Hogy hogyan lehet eljutni a törvény megtartásával, szertartásokkal, áldozat bemutatásával, különböző gyakorlatokkal. Mi pedig azt hirdetjük, nem kell eljutni, Isten jött el hozzánk, csak találkozni kell vele. Csak meg kell engedni, hogy megismerhessük, hiszen Ő már bemutatkozott."

Itthon százezrek gondolkodnak hasonlóképpen, szerte a világban sok-sok millióan. A keresztény egyházak hívői számára jelenleg nem igazán alternatíva az Istennel való eggyé válás lehetősége. Az összkép azonban nem ilyen egységes, mert míg egyrészt határozott vélemény, hogy az Istenhez közeledés nem jelenti egyben a megismerhetetlen megismerését, máshol viszont úgy fogalmaznak, a misztikus megismerés az Istennel való egyesülés útja. 


A következő idézeteket a Magyar Katolikus Lexikon misztika, misztikus teológia, istenivé válás és misztikus megismerés szócikkelyei tartalmazzák. 

📌 Az Ószövetség fő törvénye Isten transzcendenciája: előtte az ember csak tisztelettel és hódolattal állhat meg. Az ember istenképiségének fölfelé megvan a korlátja. Aki olyan akar lenni, mint az Isten, abban a gonoszság működik. 

📌 Az Újszövetség Jézus Krisztus alakjában, illetve a megtestesülésben kialakul az istenivé válásnak egy sajátos formája: az Ige testté lett, hogy az „isteni természetben részesítsen minket”. (...) Ezekben a megfogalmazásokban azonban nem istenné válásról van szó.

📌 Mi csak analóg módon vagyunk közösségben Istennel, illetve vagyunk és maradunk benne, de ez mégis valóságos életközösség, s amellett mindenki számára megvalósítható és együtt jár vele az örök élet reménye.

📌 A közeledés Istenhez és a Vele való egyesülés megvalósul a Szent Eucharisztia adományainak vételében, az istentiszteleteken, imában. A közeledés Istenhez azonban nem jelenti a megismerhetetlen megismerését. 

📌 Az Istennel való misztikus kapcsolat az ember önerejéből el nem érhető, hanem kizárólag a megszentelő kegyelem által. 

A fent leírtak miközben részben fedik a személyesen is megtapasztalhatót, lényegi mondanivalójuk kőbe vési: Isten fent, az ember pedig lent van, és ez így is marad. Nincs szó bennük az ember szellemi felemelkedéséről sem, hiszen a megtestesüléssel is Ő jött le hozzánk, mindemellett az örök élet is csak remény. Ezekben az idézetekben fel sem merül, mekkora hatalma van a Szent Névnek, mely képes "isteniesíteni" a földi halandót. Ez az irány valószínűleg már évszázadokkal ezelőtt eldőlt. 

📌 A 17. sz. utolsó negyedében misztikaellenes irányzat alakult ki. (... ) A misztikát ettől kezdve gyakran azonosítják a rendkívüli jelenségekkel (látomás, eksztázis, levitáció stb.), s a szigorúan természetfölötti területére (csoda) száműzött misztika kiesett a hitélet mindennapos kereteiből. Ez a felvilágosodás malmára hajtotta a vizet, ami a misztikát az okkult, mágikus, egészen irracionális világba helyezi. Olyan tendencia ez, mely napjainkban is megmutatkozik a misztika fogalmának pontatlan használatában.

A hivatalos írások végkicsengése azonban mégsem ennyire egyértelmű. A misztikus megismerés meghatározásában ugyanis minden benne van, amiért ez a blog megszületett, és amelynek tartalma személyes élményünkké válhat. Kincset érő megfogalmazás, melyet akár teljes egészében is idézhetnénk. 

📌 A misztikus megismerés: az Istennel való egyesülés útja. Előfeltétele az erkölcsi tisztaság, melyre a kegyelem épül, kiindulópontja a teremtett világ. A misztikus istenismeret sajátos módon Isten ajándéka, de emberi föltételei is vannak (aszkézis). A misztikus megismerésben a lélek fokozatosan emelkedik föl Istenhez.

📌 A tapasztalatot nem lehet megfelelő fogalmakba önteni, de a lélek „tudja”, hogy nem csupán Isten „nyomait” látta, vagy Isten „üzenetét” hallotta, hanem Isten lényegét érinti. A misztikus ismeret e kifejezhetetlensége miatt egymásnak ellentmondó szavakat használnak, amikor élményeikről beszélnek a misztikusok. Olykor üres szójátéknak tűnnek szavaik, melyek önmagukban elégtelenek a megismert valóság kifejezésére. Egy másik világ lépett velük kapcsolatba, s a régi világban nem tudják kifejezni magukat. 

📌 A misztikus megismerés hosszú folyamat, melyben a lélek teljesen átalakul. 

📌 A misztikus megismerés magva a misztikust belülről és közvetlenül új életre alakítja át. Semmiféle közvetítő nem lép közbe, hanem olyan, mint amikor valaki szemtől szembe beszél valakivel, vagy amikor átölelnek valakit. A megismert valóság közvetlenül hat a misztikus létére. E közvetlen hatás kifejezésére a misztikusok az egység, egyesülés, közösség, teljes elfogadás szavakat használják.

Egyes misztikus írások szerint az Istenhez közelítésnek alapvetően két módja van: passzív és aktív

passzív során a vallásos ember hisz Istenben, Jézus Krisztusban, és betartja törvényeit. Nyugalmat kap, a megváltás és az örök élet reményét. Egyeseknek megadatik, hogy aztán Isten lehajol hozzá: meglátják Jézust, Szűz Máriát, szólnak hozzá, könnyezni kezdenek a szobrok, a festmények, az imák teljesülnek, rendkívüli csodák történnek. Szerencsénkre számos ilyet jegyeztek már fel, és valószínűleg sok még ezután fog megtörténni. Mindez isteni kegyelemből. 

Az aktív módja az Istenhez közeledésnek pont az, amelyről - néhány keresztény imaajánlás mellett - ezek a bejegyzések szólnak. A Szent Név folyamatos ismétlésével elménket felé fordítjuk, hívjuk, Ő pedig elküldi Lelkét, és átalakít. Megváltozunk és lassan "közeledni" kezdünk hozzá, alkalmassá válunk a szellemi-lelki eggyé válásra, ami csak idő kérdése. Ez egyebek mellett megértést, érzelmi egyensúlyt és jobb egészséget is biztosít. 

Ez a két felfogás nem ellentétes, hanem éppen hogy kiegészítik egymást, mellyel a választás lehetőségét kapja meg a hívő ember, ez által is kerekebbé válik a világ. 

Arról is érdemes beszélni, hogy a kereszténység mellett miként nyerhettek itt, Európában olyan hatalmas teret más vallások, szellemi irányzatok, mely utóbbiak között káros is van bőven. Talán éppen azért, mert a hivatalos keresztény hitrendszer eltávolodott a misztikától, és nem, vagy csak nehezen tudja megadni az eggyé válás lehetőségét azon emberek számára, akik érzik magukban az átalakulás igényét. Pedig ez egy valódi út, és ha belegondolunk, János evangéliuma a legtöbb helyen pont erről szól.

👉 Én azt a dicsőséget, amelyet nekem adtál, nekik adtam, hogy egyek legyenek, ahogy mi egyek vagyunk: én őbennük és te énbennem, hogy teljesen eggyé legyenek, hogy felismerje a világ, hogy te küldtél el engem, és úgy szeretted őket, ahogyan engem szerettél.

Korábbi írás ebben a témában:
 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az Ég szerelme

Kezdők szerencséje

Ezoterikus csapda